středa 17. února 2010

"Have to" a "must" a můj nový slovníček

16.února
Někteří z vás asi vědí co to znamená "have to" a "must". Obojí to znamená musíš, ale pokaždí trošku jinak. Včera ve škole jsme to začli probírat a Loira(čti Ló), to je naše nová učitelka, nám zkrátka řekla, že je to jedno a to samé a víc se tím nechtěla zaobírat. No jo, jenže to bychom nebyli my zvědaví žáčci abychom to nechtěli vysvětlit. Graziela začala s tím, že se doslechla, že to má jiný význam a že by chtěla znát jaký. Po té se přidali ostatní. I já jsem si pamatovala jak nám pan Mašata vysvětloval, že je mezi tím rozdíl, ale tak nějak se mi nechtělo přidávat dříví do ohně....
No nejdřív se snažila tvrdit, že je to vážně to samé, ale když viděla, že to vážně chceme vědět, tak prohlásila, že je to na vyšší level a my jsme teprve pre-inttermediate a tak to nepotřebujeme. Vskutku nádherný přístup.
Fajn, řekla jsem si, že se tedy na to zeptám doma Naomi. A taky jsem tak udělala. Když byla vhodná chvíle (a to jich včera bylo vážně pomálu, protože Will celou noc probrečel, je totiž nemocný, a tak se vůbec nevyspala) nadhodila jsem, to co jsme brali ve škole a že bych potřebovala vysvětlit rozdíl. Řekla mi, že "must" používáme, když jde o rázný příkaz, u kterého není vyhnutí a "have to" je spíš jako měla bys, nebo mohl bys...ale není to tak striktní nařízení. Tohle mi bohatě stačilo a tak jsem mohla jít v klidu spát.
Dneska 17.února
Věřte tomu, nebo ne, dopoledne jsem se učila. Dělala jsem úkol, vypisovala si slovíčka a snažila se je zapamatovat. Najednou slyším před mýma dveřma nějaký hluk. Otevřu dveře a tam Charlie. Koukne na mne pěkně nevinně a taky takovým ti pohledem "mám něco za lubem" a pak se mne ptá co dělám. Řekla jsem mu že se učím. Sedl si ke mne a četli jsme spolu slovíčka. Pak řekl, že jde něco udělat (přiznám se moc jsem mu nerozumněla) a zmizel.
Za chvíli znovu klepal na dveře a něco nesl v ruce. Byly to listy papíru sešité k sobě jako knížka a na pár stránkách byly namalované obrázky a vedle nich napsané jak se to píše. Prostě mi vyrobil obrázkový slovníček, prý aby se mi to lépe učilo. Měla jsem z něho pochopitelně radost a tak ho máte vyfocený níže.
Do školy jsem mohla jít pěšky, protože bylo nádherné sluníčko, takže i má nálada byla dneska suprová. Vzala jsem to jak jinak, než přes Golders Green Park a tak jsem se nepřipravila o to potěšení vidět rozkvétající, či už rozkvetlé krokusy, různých barev.
Sotva co jsem přišla do třídy, začli jsme s ostatníma znovu diskutovat o užití "have to" a "must". Řekla jsem Grazi co jsem se dozvěděla a ona na to, že se dočetla přesný opak. Vtipný! Ale ještě "vtipnější" bylo, když přišla Loira a rozdala nám papírky na kterých bylo vysvětlení. To vysvětlení se naprosto shodovalo s tím co mi řekla Graziela.
Áááá, pomóóóóc, tak teď už jsem byla totálně zmatená...čemu mám věřit...tomu co se píše v učebnicích, nebo tomu, co vám řekne člověk žijící v Anglii potažmo rodilý Angličan??

první stránka slovníčku druhá stránka rozkvetlé krokusy

7 komentářů:

  1. Ta škola je dobrá, nevypadneš z rytmu :-) Jinak my jsme se na střední i na vejšce učili stejný význam must a have to, jako ti vysvětlovala Naomi. Ani jsem netušila, že se to dá myslet i jinak...
    A slovníček je krásnej, koukám, že tě má chlapec moc rád :-)
    Domča

    OdpovědětVymazat
  2. Hej ten slovníček je úžasnej !!! Úplně mě dojal a rozesmál. Pokud neznáš, bude se ti hodit http://vyuka.lide.cz . Rychlý přehled gramatiky, která je pro běžné žití až dokonale podrobná najdeš na http://www.kj.fme.vutbr.cz/?id=301 Klikací angličtina pro preintermediate (tedy tvůj a spolužáků level) http://www.oup.com/elt/global/products/headway/preintermediate/a_grammar/ Nepři se s rodilým angličanem natož s učitelkou, zkus si toto cvičení, jestli jsi tomu porozumněla :) http://www.oup.com/elt/global/products/headway/preintermediate/a_grammar/unit08/hwy_preint_unit08_1/

    OdpovědětVymazat
  3. jéééjda ten slovníček je naprosto úžasnej... to od něj bylo moc hezký :))
    Vlaďka

    OdpovědětVymazat
  4. jůůůů to je pěkný slovník i já ač neznalá angličtiny, bych se z něj nějaká slovíčka naučila můžeš se zeptat Charliho jestli mě vezme do učení ???

    OdpovědětVymazat
  5. Jj ten slovníček je vážně úžasný. Jasně, že se zeptám mamí, ale nevím nevím, pořád je v bussy :-D Bráško bráško, to bys nebyl ty aby se neobjevily nějaké odkazy v komentářích :-D

    OdpovědětVymazat
  6. ...od té doby, co jsem Kanaďanovi opravoval spelling rodilým mluvčím nevěřím :)

    OdpovědětVymazat
  7. Nj ale Kanaďani jsou kanaďani, to se nepočítá :-D

    OdpovědětVymazat